14. TÉTEL
Kertész Imre
(1929- )
Kertész
Imre: Sorstalanság
Kortárs Irodalom
Élete és a kiadás körülményei:









Sorstalanság
~
fejlődésregény:
a főhős jelleme külső hatásra változik
~
nevelési
regény
A
cím arra
is utalhatna, hogy Auschwitz után már nem marad választható életút, a
koncentrációs tábori élmények megbélyegzik az embereket.
„…végig éltem egy adott sorsot…” –
mondja Gyurka: tehát nem az ő sorsát, csak egy sorsot
„Ha sors van, akkor nincs szabadság, s ha szabadság van, akkor nincs
sors. Akkor mi magunk vagyunk a sors. Folytatni fogom folytathatatlan életem.” – neki a sors = az eleve
elrendeltség, külső tényezők által meghatározott életút
Az emberek élete megváltozik -> már
nem elrendelt, szabad lesz.
A
főhős Köves Gyuri: a nevének jelentése zsidó
hagyományra utal -> a zsidók a sírokra tesznek köveket, mert kő = állandó,
változatlan, örök -> mint a halott emléke, mint Auschwitz emléke, mely után
már semmi nem lehet ugyanolyan.
Szerkezete:
A
mű saját élményeket dolgoz fel, saját tapasztalatokon nyugszik.
Otthonról, otthonra érkezik, de ez
csak helyileg igaz, mert jelentős különbségek vannak a mű eleje és vége közt:

~
nem
tudja mit is jelent zsidónak lenni, csak mondja az imát, de nem érzi át —> a
vallása semmilyen: csak az apja és a mostoha anyja zsidó —>határok között
~
Felnőttkor-gyermekkor határán (14 éves)
—> határok között
~
mikor apjától búcsúzik, inkább unja
magát szomorúság helyett
~
nem képes kifejezni az érzelmeit
~
neki kéne lennie a férfinak a háznál, de
nem tudja, mit is kéne csinálnia


~
személyek leírása: arcok részletes
ábrázolása —> az embereket a külsejük alapján kategorizálja (pl. meglátja
magát a tükörben nem ismer magára…)
~
természetesnek veszi azt ami körülötte
folyik: megengedő formák gyakori használata —> „végül is”,
„voltaképpen”, „természetesen”


mindent meg kell enni)
- felnőtt szereplő: van jövőképe, haza akar jutni

~
gyermekien áll hozzá az élethez
~
a visszatérésben nem motiváló tényező a
családja, sem Annamari
~
verés után (cementes zsák): valami elszakad
benne —> MÉLYPONT
minden
következő lépés az utolsó
Citrom
Bandi elviszi megfürdetni: a szeméből kiolvasta, hogy feladta, ezek után egy
darabig el is kerüli Gyurkát
Lelkileg
a mélypontok talán a betegségéhez is hozzásegítik
~
Félelem,
szorongás, férgek (mélypontok), elveszik a takaróját —> érzik, hogy
hamarosan meghal (rájön, hogy hallottnak érzékelik)
~
Kórház: felemelkedés —> megnyugszik

Minden idegen neki: az itthon maradottaktól teljesen elszakadt már lelkileg is.
§ Apja
meghalt
§ Mostohaanyja
újraházasodott
§ Végső
menedéke az anyja „Anyám vár, s bizonyára nagyon megörvend majd nékem…”
Sosem változik,
mert ezt csak az értheti meg, aki átélte.
Fejezetek:
1.
Apa elhurcolása (Gyurka nem tudja mi a
közös zsidó sors.)
2.
Gyuri önállósodása (munka kezdete)
3.
Zsidók begyűjtése
4.
Út a téglagyárból Auschwitzig.
5.
Rabság: tábori élet tapasztalatai.
6.
Munka a táborban: fizikai leépülés,
felnőtté válás.
7.
Testi – lelki betegség: mélypont, elveszik
a remény.
8.
Gyógyulás: „szabadulás”, de a felszabadulás
nem történik meg.
9.
Hazaút, itthoni élet: nincs már valódi
kommunikáció a környezetével.
Stílus:
-
Végig közvetlen hangnem jellemzi,
visszahelyezkedve egy kamasz fiú szerepébe
-
Nem patetikus
hangnem.
-
Ahogy fejlődik: a beszédmodor is komolyodik.
-
Részekben:
o
Az első harmadban dokumentalista: „Ma nem mentem
iskolába…” –
a gyermek nem érti hová tartozik
o
A másodikban elnagyoltabb,
folyamatosabb.
o
A harmadikban megint tényszerű, de már
felnőtt – aki nem érti, ahová hazatért.
-
Nyelvet teremt: hogy a témájához adekvátan
szólalhasson meg.
Központi
kérdéskörök:

~
A többi rab sem igazán tudja, hogy hogyan
értékelje őt.
~
Zsidó, de maga sem érti még, sőt egy
finn rab szerint nem is az igazán, hiszen héberül sem tud.
~
Ennek a kérdésnek a rendezése a lelki
igénye a mű egésze alatt.

~
A gyermeknek szabnak korlátokat, de tőle
elvárják, hogy felnőttként viselkedjen a táborban.
„szép koncentrációs tábor” – mondja.
„az adott sorsomban mindvégig
becsületes voltam”
Újszerű regény:


naiv
szemlélet: pozitívan áll hozzá a
dolgokhoz, megpróbálja meglátni a jót az adott pillanatban

Jelenben élés: ez segített neki felnőtté válni
TANULSÁG: mindig egy lépés…
nincs
távoli célja, csak az, hogy túlélje az adott pillanatot
Nobel-díj az újszerű
látásmód miatt: teljesen elidegenítette magától a témát – hiába élte át maga is
-, hogy az érzelmek helyett az észre/értelemre hasson inkább.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése