15. TÉTEL
Thomas Mann
(1875-1955)
A XX. századi ember fenyegetettségének
bemutatása egy szabadon választott világirodalmi mű alapján
Világirodalom
Szerepe
sokakban Goethééhez hasonlítható: egy korváltás időszakában született meg
összegző és előre mutató életműve, amelyben egyaránt kiteljesedik az általános
emberi és a németséget kifejező, a polgárságot mint osztályt és a művészt mint
feladatkört bemutató törekvés.





Számos életrajzi írásában megemlíti, hogy hozzásegítette
karrierjéhez —> elismeri feleségét



Amerikába
emigrálnak, Svájcban és Olaszországban is jár
~
Halál Velencében (1912)
~
Mario és a varázsló (1930)

~ szabályos polgári lét ↔ kötöttségek nélküli művész
lét
~ személyest szimbolikussá téve általános
igazságokat mutat be
Ø Tonio
Kröger (1903)
Ø Egy
nempolitizáló elmélkedései (1918)
Ø A
varázshegy (1924)
Ø Lotte
Weimarban (1939)
Ø Doktor
Faustus (1947) —> Goethe hat rá


Németnek
vallja magát, bár nem nagyon vágyik a hazatérésre. Nemzeti ember, nem
nacionalista.
A
fasizmus bekövetkezte előtt (1930) politikai esszék kiadása (Európa, vigyázz!). Szállóigévé vált
Hitler-ellenes írásának kijelentése: „Ahol én vagyok, ott
van Németország”.
Mario és a varázsló
Műfaja - elbeszélés:
A novellához hasonlóan kisepikai műfaj, cselekménye ugyanúgy egyszálú, kevés
szereplőt vonultat fel, de lehet hosszabb és átfoghat nagyobb időtartamot.
A mű egy néhány évvel korábbi olasz tengerparti
nyaralás emlékéből keletkezett, de a történet valós kimeneteléhez nem hű.
„ A varázsló csakugyan létezett, és ugyanúgy viselkedett, ahogy leírtam.
Csak a halálos befejezés költött…”
Megjelenésekor voltak a választások
Németországban.
SZERKEZETE:
-
Az első (bevezető) rész:
hosszabb időtartamot ölel fel (fokozás!), bemutatja a családi nyaralás kellemetlenségeit,
már a bevezető mondatban - „A Torre di Venere-i nyaralásnak még az emléke is rosszízű maradt.”
Konkrét
helyszín: „Vénusz tornya” —> Vénusz: testiség, szerelem —>
fasizmusellenes




-
A második rész a
városba érkező előadóművész műsorának taglalása.



PÉLDÁZATOS
JELLEG:
A történet a mindenkori diktatórikus
rendszerek példázata, Mann a fasizmus idején írta. Bemutatja,
hogyan találkozik az egyszerű ember a diktatúrával, miközben
kiszolgáltatottsága egyre csak fokozódik:
-
először
csak kellemetlenségek (első rész)
-
némi
szabad egyéni tér (1. felvonás)
-
teljes
szabadságvesztés (2. felvonás)
JELLEMEK:

nemet mondhatott volna, de sodródott az eseményekkel,
megkérdőjelezi döntéseit, érzi, hogy probléma van, de nem vonja ki magát alóla
(hitleri Németország)







-
eleinte érdekesnek találják a
mutatványokat, kicsit szánják is a „bűvészt”
-
később a hatása alá kerülnek, de némelyek
próbálnak ellenállni:



„Sofronia”
—> Platón Erkölcstanában jelenik meg: „bölcs önmegtartóztatás” —> testi
vágyak korlátozása
Cipolla
házasságtörő dolgokra kényszeríti

-
a közönségre a csodálat és a borzadás
groteszk kettőse jellemző
-
a lövés után közönyösek maradnak, Mario
ellen fordulnak, csak az elbeszélő érzi a felszabadulást

Nevének jelentése:
-
hagyma. Boccaccio Dekameronjából vett alak
(ott csaló szerzetes).
-
Heinrich Mann családregényében a családneve
egy elszegényedett családnak.
Éjszakai ember: éjszaka toposz
– sötétség, gonoszság, boszorkányok, varázslók.
Púpos, iszik, mégis elképzelhetetlenül
nagy hatalommal bír.
A fasizmus képviselője:
felsőbbrendűségét fitogtatja
Elnevezései:
-
lovag (nemes, bátor, becsületes) –
ellentétben áll a valósággal
-
varázsló: hipnotizőri képességeire utal →
művészetet képvisel, így az alakja kritika a művészekre nézve, önkritika
Manntól. Felhívja a figyelmet a művészek felelősségére.
Eszközei:

(az író sokat késlelteti a szereplőt —> várakozás,
fokozás)

Munkájának
lényege a másik ember akaratának megtörése.
Tömeghipnózis + hazafias szólamok + fasisztoid
eszmék
MONDANIVALÓ:
Megoldás-e a végkifejlet?


Valós üzenet:
ha a náci pártot engedik hatalomhoz jutni, akkor nem lesz megállás. A mű
látnoki írás, igazi jelentőségét Hitler hatalomra jutásakor nyeri el
(1933-ban).
A példázatos jelleg mondanivalója:
az embereket soha nem szabad megalázni, akaratukat korlátozni, csúfot űzni
vágyaikból. Az ilyen cselekedet EMBERELLENES.
Szimbolikus jelentéskör:
embercsoportok megbolondítása mindenkor szörnyű BŰN.
Általános érvényű kérdések boncolgatása a műben (Cipolla jelentős
mondatai):
Cipolla egy szembeszegülőhöz:
„Nyilván kemény
legény vagy. Azt teszed, amit akarsz. Vagy előfordult már, hogy nem tetted azt,
amit akartál? Vagy éppen azt tetted, amit nem akartál? Amit nem te akartál?”
Nemzeti szólamok hangoztatása:
„Botrányos - mondta hidegen és kesernyésen. Menjetek a
helyetekre! Olaszországban, amelynek nagysága összeegyeztethetetlen a
tudatlansággal és sötétséggel, mindenki tud írni. Rossz tréfa ilyen nemzetközi
társaság füle hallatára hangoztatni afféle vádat, amely nemcsak tulajdon
magatokat alacsonyít le, hanem a kormányt s az országot is kiteszi a mendemondáknak.
Ha Torre di Venere csakugyan sötét zuga e hazának, amelyben a legelemibb
ismeretek is ismeretlenek, akkor sajnálom, hogy erre a helyre jöttem, amelyről
tudnom kellett ugyan, hogy jelentősége egy és más tekintetben mögötte áll
Rómáénak...”
Az akaratszabadságról:
„A szabadság is
valami, ami van, az akarat is valami, ami van; akaratszabadság azonban nincs,
mert az akarat, amely tulajdon szabadságára irányul, a semmibe nyúl. Önnek
szabadságában áll húzni vagy nem húzni. De ha húz, helyesen fog húzni, annál
biztosabban, minél önállóbban szeretne cselekedni.”
Parancsolásról és engedelmességről:
„Az a képesség, mondotta,
hogy túllépjünk önmagunkon, eszközzé legyünk, a legfeltétlenebbül és
legteljesebben engedelmeskedjünk, csak fonákja a másiknak, hogy akarjunk és
parancsoljunk; mindkettő egy és ugyanazon képesség; parancsolás és
engedelmesség egylényegűek, föloldhatatlan egységet alkotnak; aki
engedelmeskedni tud, az tud parancsolni, és megfordítva: az egyiknek gondolata
bennfoglaltatik a másikban, amint tömeg és vezér bennfoglaltatnak egymásban; de
a teljesítmény, a rendkívülien nehéz és idegfeszítő teljesítmény az övé, a
vezéré és rendezőé, akiben az akarat engedelmeskedéssé s az engedelmesség
akarattá lesz, akinek személye mindkettőnek szülőhelye, akinek tehát éppen elég
nehéz a dolga. Erősen s gyakran hangsúlyozta, hogy milyen rendkívülien nehéz a
dolga, nyilván azért, hogy megindokolja, miért van szüksége erősítésre, s miért
nyúl oly gyakorta a pohárkához.”
Az ellenállásról:
„Minek ez a
gyötrődés? Szabadságnak mondod ezt az erőszakot önmagad fölött?”<SPAN class="ert1">
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése