7. TÉTEL
Balassi Bálint
(1554-1594)
A reneszánsz stílus jellemzői Balassi Bálint költeményeiben
Portrék
A magyar reneszánsz:
A 16. század a magyar reneszánsz második nagy korszaka. Bár ekkor sincs még fejlett polgárságunk, s hiányoznak a nagy kulturális központok is, a reneszánsz irodalmi műveltsége mégis szélesebb körben, és már magyar nyelven terjed. Ennek a fejlődésnek leglényegesebb mozgatója a reformáció volt.
A reneszánsz az élet újfajta szemléletével ez evilági élet felé fordult, a reformáció viszont megerősítette a vallás szerepét.
Európa fejlett országaiban a reneszánsz a modern polgárság kialakulásának időszaka, nálunk a16. században egy új főnemesség játssza a vezető szerepet a reneszánsz életszemlélet, életforma kialakításában.
A magyar reneszánsz kivételes alkotói:
▪ Janus Pannonius
▪ Vitéz János => aki a magyar humanizmus atyja, a magyar reneszánsz fő támogatója.
Balassi Bálint
X Első magyarul alkotó, reneszánsz költő.
X Előkelő főúri családban született.
X Egy ideig Bornemissza Péter, a század egyik jelentős írója, prédikátora tanította, aki zólyomi udvari papként állt Balassi János (apja) szolgálatában.
X 1578-ban kezdődik Losonczy Anna iránt táplált szerelme, de ő Ungnád Kristóf horvát bán felesége. Sok költemény ihletője, Júliának nevezi őt költeményeiben.
X Majd 1582-ig Egerben szolgált végvári vitézként. Két évvel később érdekházasságot kötött unokatestvérével, Dobó Krisztinával. Anyagi gondok megoldását remélte ettől a házasságtól.
X Mindezek után perek sorozata következett be életében. Többek között felségsértési per, vérfertőzési per, illetve Balassi András is pereskedik vele a vagyonáról.
X Feleségétől hamarosan elvált => fölveszi a katolikus hitet, és a pápától kéri házasságának felbontását.
X 1588: a pereket megszűntetik, házasságát érvénytelenítik, Érsekújváron hadnagyi kinevezést kap, meghal Ungnád Kristóf.
X Ekkor születnek a legnagyobb Júlia versek, de Losonczy Anna nem fogadja kegyeibe a költőt.
X Elmegy Lengyelországba, ahol beleszeret Wesselényiné Szárkándi Annába, az ekkor keletkezett Célia-versek ihletőjébe.
X Visszatér Magyarországra, s a török elleni harcban Esztergom ostrománál hősi halált hal.
Nyomtatott műve: Beteg lelkeknek való füves kertecske című mű.
→ Szüleinek írja
→ Vallásos témájú, prózai mű
→ 1572-ben, Krakkóban jelenik meg
Elkezdi megírni a Balassi-kódexet is: rendszerezni szeretné műveit. Dante az Isteni színjátékot szerkeszti így
▪ Első 33 vers: ▪ versírás kezdetétől házasságáig tart
▪ Sok cím nélküli verset tartalmaz
▪ Ritkán argumentumok: a vers retorikai felépítését, érvrendszerét tükröző hosszabb-rövidebb alcímek, melyek tartalmazhatják az énekek műfaji megjelölését, témáját, célját, illetve, hogy mely nóta dallamára íródnak.
▪ Második 33 vers: Júlia-versek (virágénekek)
▪ A verseket egybeolvasva egy szerelmi történetet kapunk (itáliai vonás), de nem készült el mindenegyes eleme. A szerelmi-, vitéz- és istenes költeményeit is beleilleszti ebbe a művébe.
Szerelmi költészet
Egészen a 19. századig szerelmi költészete nem volt ismert. Az 1600-as években, Zrínyi könyvtárában voltak fellelhetők Balassi Bálint fajtalan éneki címen.
A felvidéki Radvánszky - család könyvtárában találják költeményeit a17. században Balassi Bálint verseinek fragmentumai (’töredékei, maradványai’) címen, melyek kézírásos másolatok.
Galathéával való szerelmekrül szép magyar comedia —> új műfaj: reneszánsz szerelmi komédia
JÚLIA CIKLUS:
- A vers ciklus: egy füzér, egy adott, konkrét érzés kibontakozásától a beteljesülésig érzelmi ívre felfűzött versek sora.
- 1-4 vers: észrevette felesége elhidegülését, eszébe jutott => vágyakozott utána
- Reménytelen szerelem lírai formában.
- Fiktív (kitalált) történetek
- Szenvedélyes testi, lelki vágyakozás
- Mindkét fél érzéseit megjeleníti
- újszerű strófaszerkezet (Balassi – strófa)
- szimmetrikus reneszánsz kompozíció: belső érzelmi fejlődésmenetet tükröző összefüggésrendszer
- Hogy Júliára talála, így köszöne neki
CÉLIA CIKLUS:
- Sokkal reálisabb a létezése Júliához képest
- Nyugodtabb hangvételű költemények => megjelenik az asszony iránti tisztelet
- Feltehetőleg nem az udvarlás volt a cél, hanem az érzelmek kifejezése
- Angeranus: Erosz című játékából származik a Célia név, melynek jelentése mennybéli. (antik görög humanista vonás).
- Kiben a kesergő Céliárul ír
Más hangvételűek: ▪ Júlia => szenvedélyesebb, hevesebb érzelmek
▪ Célia => meggondoltabb, lágyabb, tisztelettel telibb
Több évszázad elteltével, Ady Endre műveiben is megtalálható, gondoljunk csak a Léda-, illetve a Csinszka-szerelemre.
Reneszánsz vonás: Petrarca hatására nevezi más néven szerelmeit költeményeiben => petrarkizmus jellemző szerelmi lírájára: többek között az E/1. felszólalás, természetközeliség.
Rész-egész motívuma megjelenik: nem az egészet, hanem csak egy-egy lényeges részt említ, és erről asszociálunk az egészre.
Istenes költemények
A 17. században kizárólag istenek költeményei jelennek meg. Ady Endrével párhuzamba állíthatók, hiszen mindkét költőnk protestáns vallású.
Műveiben elsírja élete kisiklását, szíve nagy keserveit, őszintén megvallja vétkeit, bűnei bocsánatáért esedezik, alkudozik Istennel a kegyelemért. Így lesz ez a vallásos líra a reneszánsz költészet szerves része.
Kiben bűne bocsánatáért könyörgett akkor, hogy házasodni szándékozott
Vitézénekek:
- Végvári vitéz költő
- Borivóknak való, Egy katonaének
Egy katonaének
▪ Műfaja laudáció (dicséret, óda) => ódai hangvételű.
▪ Ütemhangsúlyos verselésű, mely a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozásán alapul.
▪ Balassi strófa: három sorból szerkesztett versszak, minden sora a belső rímek által három egységre tagolódik. Emellett az egész vers háromszor három, tehát kilenc strófából áll.
▪ A szerkezetben, a vers felépítésében a mellé- és a fölérendeltség, a harmónia és a szimmetria reneszánsz rendje, törvényszerűsége érvényesül, s uralkodó szerkesztési elve a hármas szám.
▪ Hárompillérű verskompozíció => dinamikát ad:
▪ 1.strófa: (első pillér) E/2. megszólítással, témamegjelöléssel, és egyben egy retorikai kérdéssel kezdődik.
„Vitézek, mi lehet az széles föld felett szebb dolog az végeknél?”
Nemcsak a vitézekhez szól, hanem róluk is szól a vers. A természet harmonikus, egyetemes szépségével érvel a végek élete mellett.
▪ 2-4. versszak: Mozgalmas képek sorozatában jeleníti meg a végvári vitézek életének mozzanatait.
▪ 5. versszak : (második pillér) Az ellenséget kereső, a halál kockázatát is vállaló vitézek erkölcsi nagyságát hirdeti:
„Emberségről példát, vitézségről formát mindeneknek ők adnak.”
- Emberség és vitézség => A 16. századi magyar humanista világnézetnek ezek az erkölcsi értékei, Balassi szemében a végek vitézeinek jellemző tulajdonságai.
- A küzdelmes katonaélet nem önmagáért szép: a haza és a kereszténység védelme mindennél előbbre való.
▪ 6-8. versszak: - Hangulati-tartalmi ellentétek jelennek meg a 4. és 8. strófa zárósoraiban. A „nyugszik reggel, hol virradt” és a „mindenik lankadt s fáradt” kifejezések még csak a csataviselés utáni erőt gyűjtő pihenést jelentik; a „halva sokan feküsznek” és a „koporsója vitézül holt testeknek” pedig már az örök elnyugvást, a hősi halált tudatják.
- Csillogás, tavaszi verőfény övezi a vitézek törökök elleni küzdelmeit, de ennek az életnek természetes és előbb-utóbb szükségszerűen bekövetkező végső állomása - a költő saját sorsát is mintegy megjósolva - a hősi halál.
▪ 9. versszak: (harmadik pillér) Elragadott felkiáltással zengi az „ifjú vitézeknek” „ez világon szerte-szerént” megvalósult hírnevét, örök dicsőségét.
Az utolsó sorban már a búcsúzó költő fájdalmas lemondással - őszi hasonlattal - kíván áldást és szerencsét a végek katonáinak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése