12. TÉTEL
Mikszáth Kálmán
(1847-1910)
Jókai Mór vagy Mikszáth Kálmán prózája
Látásmódok
Romantikától a realizmus felé
A magyar realizmus már az 1840-es években napvilágot látott, Eötvös Józsefnek köszönhetően, azonban folytatás nélkül maradt. A közfigyelem Jókai Mór felé fordult, aki a 19. század legolvasottabb írójaként a romantika felé vette az irányt. Végül Mikszáth Kálmán volt az, akinek műveiben kiteljesedhetett a realista ábrázolásmód.
JÓKAI MIKSZÁTH
| rengeteg leíró rész, részletes ábrázolásmód { a leíró részeket állítja a cselekmény szolgálatába
| jó « rossz drasztikus elválasztása { az ember sokrétű, nem csupán jó vagy rossz
| több szálon futó cselekmény { egy szálon futó cselekmény
| történelmi- (korhű) és irányregények { szabad függő beszéd
X anekdoták (rövid, csattanós, humoros történet), lírai kitérések, előzményekre való utalgatás
Jókai központi figurái nemesek, arisztokraták, akik képesek megváltoztatni a világot à fennköltebb stílus. Ezzel szemben Mikszáthnál a parasztábrázolás a jelentősebb à népies stílus.
Mikszáth inkább átmenetet képez a romantika és a realizmus közt, de közelebb áll az utóbbihoz.
Élete:
© 1847. Felvidéken (Szklabonyán) született
© Iskoláit a Felvidéken végzi. Pesten jogot tanul. Balassagyarmaton ismeri meg a megyei életet, és itt veszi feleségül főnökének a lányát Mauks Ilonát titokban.
© Pestre költöznek, újságírással foglalkozik, de keresetéből nem tudja eltartani családját. Írásaira ekkor még senki sem figyel fel.
© 1874-ben jelent meg első kötete: Elbeszélések címen
© 1880 decemberében Pestre költözött. 1881-től negyedszázadig a Pesti Hírlap munkatársa.
© 1881-82-ben megjelent két sorsfordító novelláskötete: a Tót atyafiak és A jó palócok (4 + 15 novella).
© Népszerű íróvá válik, karrierje magasan ível felfelé.
© A Kisfaludy Társaság tagja lesz, országgyűlési képviselőnek választják, majd a Tudományos Akadémia soraiba is beválasztják.
© 1910-ben negyven éves jubileumát ünnepelték, országos ünnepségek keretében. Két hét múlva azonban meghalt.
Foglalkoztatja a dzsentrik témája, két típusa:
- úri Don Quijote: dzsentri, aki nem tudja vagy nem akarja érzékelni az idő múlását, képtelen alkalmazkodni a polgári életformához (Pongrácz István)
- úri svihák: élősködő, csaló, erkölcsileg lezüllött (Behenczy bárók)
További művei:
1894: Beszterce ostroma
1895: Szent Péter esernyője
1897: Gavallérok
1900: Különös házasság
1908: Noszty fiú esete Tóth Marival
1910: A fekete város
Novellái:
Novella: Az epika műnemébe tartozó műfaj. Kis terjedelmű, egy szálon futó cselekmény, kevés szereplő jellemzi.
Novellásköteteiben saját hangjára talál:
§ E/3
§ Mindentudó elbeszélő, nagy mesemondó
§ Általában nem részletes, nincsenek belső monológok
§ Romantikus fordulatok: jellemváltozás, túlzások stb. néhol megjelennek
§ falusi idill mögött gyakran balladai homály, háttérben rejlő tragédia, babona
§ Természettel való együttélést - > természeti igazságszolgáltatás
Főhősei:
· Idealizált alakokként jelenít meg egyszerű falusiakat
· Társdalom perifériájára szorult különcöket mutat be
· Szlovák magyar kapcsolat
· A novellák összefüggnek a szereplők ismeretsége révén is
TÓT ATYAFIAK:
Négy hosszabb novellát tartalmaz. Világtól elzárt magányos embereket láttat, távol a civilizációtól, akik jóval inkább a természettel és az állataikkal állnak kapcsolatban, mint az emberi társadalommal.
Az a fekete folt:
o Brezinai bacsáról szóló novella, romantikus színezetű, ellentétekre épülő kompozíció, inkább mesés, balladás.
o A meseszerű kezdést (harmónia, csodás tulipánokkal körülvett akol) tragikus vég követi (akol elpusztítása).
o Olej személye: hallgatag, szófukar, erkölcsös, szigorú. Három ura van: az Isten, a Taláry herceg és a szolgabíró. Tisztességes, de érzéketlen, nem mutat érzelmeket lánya felé sem, akit felesége halála után egyedül nevel.
o A 16 éves Anika meghódítására kísérletet tesz a herceg.
„A leány nem áll az uradalom szolgálatában – a leánnyal csak én rendelkezhetem.” – utasítja el Olej Tamás.
o Lelki gyötlrelem:
A herceg felajánlja neki az egész brezinai aklot, cserébe a lányért. Elgondolkozik az ajánlaton, amiért benne önvád, s lelki gyötrelem bontakozik ki.
o Erkölcsi botlása: „Minek mondá el - hogy meg is szöktetetheti a lányt - cselekedett volna a nélkül.” Álmatlan éjszakát, szenvedést okoz neki, nem menekül attól a gondolattól, hogy kincsért, gazdagságért majdnem eladta a gyermekét.
o Végül a herceg tényleg megszökteti Anikát, de otthagyja Olejnek az ajándéklevelet az akolról, Olej legnagyobb kincséről.
o Olej mégis felgyújtja, megszabadul tőle -> helyén csak fekete folt marad.
o A tragédiája abban nyilvánul, meg hogy nem tud becstelenségben élni, így morális kettőssége okozza vesztét. Ez tulajdonképpen erkölcsi magaslatban a kéjsóvár herceg fölé emeli.
A JÓ PALÓCOK:
15 rövidebb novella. Hősei jóval közlékenyebbek, közösségben élnek, szomszédos falvakban laknak. Szívéhez közelebb állnak ezek az emberek (szülőföldje). Néhol megfigyelhető a XX. századi szabad függő beszéd alkalmazása: szereplők gondolatainak kifejezése, mikor nem eldönthető, hogy a szereplő vagy a narrátor beszél.
Bede Anna tartozása:
§ Bájos, naiv vallásos hitre épülő novella.
§ Benne Bede Annát orgazdasággal vádolják, de közben meghal.
§ Az idézésre húga, Erzsi megy el a bírákhoz, szeretné letölteni helyette a büntetést. Ez persze indokolatlan, törvény szerint sem elfogadható cselekedet lenne.
§ In medias res kezdés, benyomásokkal indít: nyomasztó köd stb.
§ A bírák először Annának hiszik Erzsit -> titok kiderülése -> további hangulatváltozások.
§ „A törvény törvény.” háromszor hangzik el:
- megkérdőjelezhetetlen (anya mondja, aki elküldte Erzsit a bírákhoz, valakinek bűnhődni kell)
- enyhül, mikor a bíró mondja
- misztikát sugall -> előreutalások a műben: fekete kendő, hazajáró lélek -> tudjuk, Anna halott
Szoknyája suhogásával, mozdulatainak kecsességével elbűvöli a bírákat, akik látva az ártatlan és naiv lány hozzáállását megszánják, és azt hazudják neki, hogy nem volt bűnös testvére és rossz levelet küldtek, így nem kell kitöltenie a börtönbüntetést…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése