10. TÉTEL
Móricz Zsigmond
(1879-1942)
Móricz Zsigmond újszerű parasztábrázolása
Portrék
Móricz Zsigmond a Nyugat első nemzedékének tagja, a 20. század első felének legjelentősebb prózaírója.
Magába olvasztotta a nagy elődök elbeszélő örökségét, de túl is lépett a hagyományokon.
Hatottak rá:
- Jókai mesélő kedve
- Mikszáth anekdotázása
- Ady, aki fontos szerepet játszott saját hangjának megtalálásában
Élete:
© 1879-ben született Tiszacsécsén (kis falu à hű parasztábrázolás).
© Sok helyen végezte tanulmányait pl. Debrecen (Légy jó mindhalálig alapja), már a gimnáziumban elhatározta, hogy író lesz à nagy hatással volt rá Jókai és Csokonai
© 1905: házasság -> Holics Eugénia (2 kisfiúk -> halál)
© 1908: Hét krajcár à Osváth Ernő fedezte fel tehetségét, Nyugat, megalapozta hírnevét
© 1909: Hét krajcár c. novellás kötet à Ady Endre lelkes szavakkal illeti
© Az I. világháború alatt haditudósító a keleti frontonà Szegény emberek (1916.): hangos tiltakozás az embert lealacsonyító vérontás ellen
© Regényei: Sárarany, Az Isten háta mögött, Kerek Ferkó (dzsentri téma), Légy jó mindhalálig (1920), Úri muri, Rokonok
© Erdélyi trilógia (Tündérkert, A nagy fejedelem, A Nap árnyéka)
© 1929-1933: Babitscsal a Nyugat szerkesztői
© Regényekről áttér a novellákra: Barbárok c. novellás kötet (1932.), Komor ló (21 novella)
© Harmincas évek: Kelet népe c. folyóirat szerkesztése, Árvácska (Littkey Erzsébet,árvaházi kislány, akit támogat, számos novellájában megjelenik az alakja)
© 1942: meghal
Dzsentritéma:
{ más megvilágításban, mint Mikszáth Kálmán
{ nem úri svihákok (mint pl. Noszty Feri), hanem átlagon felüli, kiemelkedő képességű emberek
{ ezért lesújtóbb a kiábrándulás: a nagy akarások semmivé foszlanak, a tervek zátonyra futnak, a legjobbak sorsa is a bukás
{ pl. Úri muri, Rokonok
Újszerű parasztábrázolás:
A parasztábrázolásnak nagy hagyományai voltak Móricz Zsigmond előtt is:
- Jókai kedves, kedélyes epizódfigurái
- Mikszáth romantikus bája a Tót atyafiakban, és a Jó palócokban
Móriczra jellemző: - sűrített, zárt kompozíciójú művek (már nincs anekdotázás)
- egy szálon futó cselekmény
- nincs elbeszélő, csak a szereplő nézőpontjából láttatja az eseményeket
- míg Jókai hőseit a világméretű problémák jellemezték, addig Móricz az egyén problémájával mutatja be a globális problémát
- Eddig: falu = csend, nyugalom, meghittség, harmonikus egyszerű élet
- Ezzel a faluképpel szembeszállni, meglátni az idilli felszín mögött a szegénységet, az elégedetlenséget, sőt a nyomort merész újszerűségnek számított.
- Móricz, ellentétben elődei műveinek romantikus vonásaival, tisztán realista és naturalista, tényszerű ábrázolásra törekedett.
- Móricz a magyar falu, a magyar vidék legjelentősebb szerzőjének számított.
Kritikus szemlélet: Tragédia (1909)
Háborús novella: Szegény emberek (1916)
A parasztság, a tanyákon élő emberek ijesztő elmaradottsága, babonás hiedelmek: Barbárok (1931)
Tragédia:
X Kis János (beszélőnév) tragédiája a lelket deformáló nincstelenségről, az örökös éhezés komikumba hajló elbeszéléséről szól.
X A főhőst a vegetatív céljai vezérlik, soha nem volt egy épeszű gondolata, érzelmi életéből kipusztultak a nemesebb emberi vonások is, s most forradalmi indulatokat szül benne egy nagy lakoma kilátásba helyezése. Célja, hogy kiegye vagyonából a munkaadóját.
X Természetesen ez már önmagában is irreális és nevetséges, de kicsinységét mutatja, hogy számára ez igenis nagy tett lehetne. Ez a bosszú torz formája.
X A kisszerű, nevetséges célért folytatott hatalmas emberi erőfeszítés teszi groteszkké ezt a küzdelmet.
X Tragédiáját csak fokozza jelentéktelensége:
„senki se vette észre, hogy eltűnt, még azt sem hogy ott volt, vagy azt, hogy élt.”
Szegény emberek, Barbárok
Közös bennük: értékért gyilkolnak
Szegény emberek: szegény = tény, szánni való
háttér: háború
Barbárok: barbár = ítélet, lelki szegények, érzelemmentesek
Szegény emberek:
S Részletes bemutatása annak, hogyan ölte meg az emberi lelket a háború.
S Főszereplő: egy katona, aki 26 hónapnyi szolgálatból hazatér, nyomorban, eladósodva találja családját, és szabadsága alatt próbálja megoldani ezt a helyzetet.
S A katonának nincs konkrét neve, ezzel általánosít az író -> bárhol megtörténhetett volna hasonló élethelyzetben.
S Cselekmény egyenes vonalú. A jelen mindössze néhány óra, de folytonosan egybemosódik a 26 hónapos háborús múlttal, az otthon, a hátország a fronttal, a valóság, a különböző hallucinációkkal és víziókkal.
S A konfliktus: hogy a főhős megöl két kislányt, hogy elrabolhassa a pénzt az adósság rendezésére. Még a munkatársa, az öreg napszámos is felerősíti benne a katonaember korábbi elhatározását (szegénység, drágaság emlegetésével, első emberölésének elmeséltetésével).
S Naturalista gyilkosságleírás.
S Ennek tragikuma: hiányzik neki a parancs, a vér látványa megnyugtatja.
S Otthon bevallja, majd a vásárba indulnak, az úton mesél a feleségének, keveredik múlt és jelen.
S Elhajítja a pénzt -> tisztul a tudata.
S Saját gyermeke buktatja le, elismeri a bűntettet.
„de hát a háborúba sokmindent megszokik az ember, amiről nehéz osztán idehaza leszokni”
S Ő is áldozat, a háború áldozata, akinek morális épségét szétzúzta az embertelenség.
Barbárok:
L A harmincas évekből származó egyik legmegrendítőbb novellája.
L Rendkívül tömör, balladaszerű írás: a dialógusok uralkodnak. Régies, népies nyelvezet.
L A mű valóban barbár. A társadalmon kívüli, civilizációtól távol, magányosságban élő emberek életét mutatja be. Veres juhász erkölcsöt nem ismerve, félelmetes kegyetlenséggel, lelkifurdalás nélkül öli meg Bodri juhászt, 12 éves fiát, s 3 kutyájukat (ugyanolyan körülmények, de belőlük nem veszett ki az emberség).
L Nem a szegénység, az éhező nyomor a gyilkosság oka, hanem a rablás.
L 3-mas tagolás (tudatos felosztás): 3 különböző helyszín, különböző jelenetei a történetnek
L Rézveretes szíj jelképes szerepe:
1. részben: gyilkosság ürügye, Bodri juhász lelki gazdagságának szimbóluma.
2. részben: veres juhász lelkifurdalásának jele
3. részben: a bűntény bizonyítéka, az igazság diadalát jelképezi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése