16. tétel
Henrik Ibsen
(1828-1906)
Analitikus és drámaiatlan drámák – Ibsen, Csehov újító törekvései
Világirodalom
Dráma:
Az irodalom harmadik műneme (líra, epika mellett), már az i.e. 5. századtól jelen volt a görög irodalomban. Alapvető sajátossága, hogy a művet a cselekmény viszi előre. A szó is a görög drom = ’cselekedni’-ből származik.
Bécsy Tamás szerint három fajtája van:
- hagyományos konfliktusos dráma: Szophoklész – Antigoné
- középpontos: Shakespeare – Hamlet
- két szintes: Madách Imre – Az ember tragédiája
Drámaiatlan drámák - Anton Pavlovics Csehov:
- hiányzik belőlük a cselekmény, az egyének egymáshoz való viszonya lényeges
- nincs hagyományos konfliktus, csupán apró, megoldatlanul hagyott összeütközések
- tetőpont létezése is kétséges
- nincs megoldás: a szereplők élete ugyanúgy folytatódik
- nincsenek igazi dialógusok: párhuzamos monológok sorával helyettesíti őket
- lelkiállapotokat, hangulatokat ábrázol
- bármilyen akciónak tűnő dolog a színpad mögött játszódik le, mi csak a lecsapódását láthatjuk a színpadon
- kifinomult lélekelemzés jellemzi
- szereplői:
o fölösleges ember motívumának megjelenése, drámáiban is, nem csak novelláiban
o a kis emberek kudarcba fulladó harca az önmegvalósításért
o sikertelenek, múlandóak
o szereplők között nincs drámai rangsor, nem lehet főhősöket, mellékszereplőket megkülönböztetni
o saját boldogságuk hajszolásában nem veszik észre, hogy a másik boldogtalanságának ők az okai
o meddő vágyaikból csak leomló légvárak épülnek
o egyhangú, unalmas, önző személyiségek, akik tehetetlenek, képtelenek változtatni
- drámáiban érvényesülnek a szimbolista, naturalista és impresszionista irányzatok
A modern polgári/analitikus dráma - Henrik Ibsen:
Az analitikus dráma olyan drámai szerkesztési eljárást alkalmazó dráma, amelyben a színpadi cselekményt a színpadi beszéd során felidézett vagy tudomásra jutó előzmények viszik tovább. A drámai helyzet a múltban már megtörtént, a cselekmény tulajdonképpen az előzmények elemzése (analízise).
- a szerkezetben felismerhető a görög sorstragédiák kompozíciós rendje (pl. Szophoklész Oidipusz király)
- a darab kezdetekor tulajdonképpen már minden megtörtént, a cselekmény csupán annyi, hogy a dialógusokból feltárul a múlt
o a jelenbeli harmóniát a múlt egy mozzanata teszi tönkre
o a főhős feladata lenne, hogy feloldja a feszült szituációt, de erre képtelen
o a konfliktus megoldatlan marad
- tehát a legtöbb Ibsen-dráma csak az előzmények utójátéka, melyben a sötét múlt szétzilálja a jelent
- A dikció (színpadi beszéd) szerepei:
§ Jellemzi a szereplőket
§ Görgeti az eseményeket a kibontakozás felé
§ Felidézi a múltat, miközben végső tragédiájukba sodorja a karaktereket
§ Egyszerre tárja fel a jelen és a múlt viszonyait
§ Teret enged a különböző világnézetek összecsapásának
- Csak a közvetlen jellemzést alkalmazza (tehát sem az író, sem a darab más hőse nem minősíti az adott szereplőt). => minden szónak, kis mozzanatnak jelentősége, jellemző ereje van => a drámák tömörré válnak.
- Jelképes, szimbólumszerű kifejezésmód jellemzi: egy-egy nagy többrétegű szimbólum köré rendezi a művet, melyben a dráma alapproblémája sűrítetten jelenik meg: torony (Solness), babaház (Nóra), vadkacsa.
- Modern polgári dráma: az ember meg sem tudja fogalmazni saját életének tragikumát. Élethazugságban él, és addig boldog, amíg a látszatszerepét fenntarthatja.
- Ibsen szerint: az ember előtt két lehetőség áll: vagy kiegyezik az életviszonyokkal és elfogadja a hazugságokat, vagy belepusztul a meddő küzdelembe. Az igazságért való harc a társadalomban vagy tragikus, vagy nevetséges.
Henrik Ibsen pályaképe:
Máig az egyik legismertebb és legnagyobb hatású norvég és egyben skandináv író. A görög sorstragédiák analitikus módszerével és szimbolizmussal teremtette újjá a polgári drámát.
- 1828-ban született Norvégiában.
- Patikusinasnak majd gyógyszerészsegédnek tanult.
- Legelső irodalmi próbálkozásait a ’48-as forradalmak ihlették.
- 1850: első színműve: Catalina
- 6 évig a Norvég Színház dramaturgja, rendezője, fordítója, háziszerzője
- Oslóban színházigazgató lett.
- 1864: állami ösztöndíj (fordulópont életében és írói pályáján) à családostul Rómába költözik, majd Drezdába, később Münchenbe, kiegészíti műveltségét (főleg Hegel).
Főbb drámái:
- Pályája kezdeti szakaszán romantikus színműveket írt (nemzeti múlt), majd drámákat:
- Brand (1866) àegyéni szándék és lehetőségek, ill. ember és társadalom közti konfliktus
- Peer Gynt (1867) à eltúlzott egyéniségkultusz bírálata
- Babaszoba/Nóra (1879) à modern polgári dráma, feminista mozgalom ideje, erkölcsi értékrendek különbsége zúzza szét a házasságot
- Érett drámái: alapprobléma => egyéniség keresése, önmegvalósítás, illúzió és önámítás után az ÉLETHAZUGSÁGOK leleplezése. „Világmegváltó”, „népboldogító” hősei egyre groteszkebb módon próbálják elérni az elérhetetlent, s végül tragikomikus alakokká válnak.
o A népgyűlölő (1882)
o A vadkacsa (1884)
- Utolsó négy darabját Norvégiában alkotja, magára maradt, önmagát túlélt emberek tragédiáját mutatja be
o Pl. Solness építőmester (1892)
A vadkacsa (1884):
Az első jelenet előtt már rég megtörtént minden a múltban.
Középponti téma: az élet egészét átszövő élethazugság leleplezése, az emberek önámító szerepjátszása.
Jelen idillje a Hjalmar család, de ebben is majdnem mindenki önámító, élethazug:
· Hjalmar Ekdal: családfő, fényképész, de főleg a felesége dolgozik, tehetetlen, cselekedetek helyett csak gesztusai vannak.
o Önámítása: nagy találmányon dolgozik, mely újra híressé tenné a családot, de valójában a munkára fordított időben csak lustálkodik, fogalma sincs róla mit kellene feltalálnia, tudományos folyóiratai felvágatlanul hevernek. Családja támogatja ebben…
o Élethazugsága, melyről nem tud / nem akar tudomást venni: lánya nem is az ő lánya.
· Gina: Hjalmar felesége, praktikus, a végletekig egyszerű teremtés, hibásan beszél, gyorsan elhallgat
o Öncsalása, stratégiája: hogy a férjének nem kell tudnia a viszonyáról.
· Hedvig: 14 éves kislányuk, aki rajongva szereti édesapját. Tiszta, ártatlan gyermek, ő az egyetlen, aki nem játszik szerepet. Tragédiája kezdetben: meg fog vakulni. Valójában a konkrét tragédiájának oka az ártatlansága.
· Az öreg Ekdal: Hjalmar apja, valaha dúsgazdag nagykereskedő, akit egykori üzlettársa az öreg Werle kiforgatott a vagyonából, átverte, tőrbe csalta, várbörtönbe juttatta. Mostanra rangjától megfosztott lecsúszott öregember.
o Önáltatása: a padláson berendezett vadásztelep. A szűk tér, tyúkokkal galambokkal, ironikus ellentéte a régi korlátlan fenyves erdőknek. De őt kielégíti.
Alapkonfliktus: a két öreg régen üzlettárs volt, Werle átverte Ekdalt. Közben Werle teherbe ejtette akkori szolgálóját (Gina) és rásózta Ekdal fiára. Hedvig tehát az ő lánya (vakulásból is látszik). Igyekszik támogatni: túlfizetett másolómunka, százkoronás életjáradék havonta. Erre rájön a hazatérő Gregers.
· Gregers Werle: utálja az apját, rádöbben az aljasságokra. Tisztességes, naiv és kétbalkezes: morális forradalmat szeretne megvalósítani azzal, hogy „kimenekíti” Hjalmarékat a hazugságból. Relling doktor szerint: „akut tisztességlázban szenved”
o Ez is egyfajta tragédia: igaza van, de a becsület megszállottja, elviselhetetlen idealista. Mivel az emberek nem akarnak kilépni látszatszerepeikből, Gregers idétlen különccé válik, tettei nevetségesek, gyötrelmet vonzanak.
· az öreg Werle és Sörbyné házassága groteszk módon az ideális párkapcsolat megjelenítése: bevallják egymásnak bűneiket, megtisztultan kezdenek neki egy új, sok nehézséget (Werle megvakul) tartogató életnek.
A leleplezés és következményei:
Gregers kezdetben csak célozgat, végezetül elmond mindent Hjalmarnak, a család újjászületésének, tisztulásának reményében, hogy valódi harmóniában élhessenek tovább. Ehelyett szétzilálja őket.
- Hjalmar azonnal szakítani akar a családjával, de ez az összepakolás szintjén marad (csak üres gesztusai vannak).
- 4. felvonás elején azt mondja: „Annak az átkozott vadkacsának pedig legszívesebben kitekerném a nyakát!” Hedvig ezt szó szerint fogja fel.
- Gregers arra bíztatja a kislányt, hogy ölje meg a vadkacsát, s ezzel az áldozattal visszanyerheti apja szeretetét.
- Hedvig hajlandó is erre, de mikor meghallja, hogy apja idegennek nevezi őt, inkább magát lövi szíven, magát áldozza fel.
· A tiszta gyermeki halál teljesen felesleges.
↓
· Nincs következmény, a család élete ugyanúgy folytatódik tovább, sőt a kislány halála kényelmes is nekik: nem emlékezteti őket a múltra.
· Hjalmar újabb öncsalásba menekülhet: önimádat, megindultság,újabb élethazugság. Minek új élet, ha nincs életcél!?
A címadó szimbólum nem csupán hangulati tényező, hanem szorosan összekapcsolódik a szereplőkkel, központi, többértelmű szimbólummá emelkedik:
- Ekdal családnak: a régi tisztességes élet, a szabadság szimbóluma
- Valójában: a nagy élethazugság szimbóluma
- Gregersnek: mocsárban való megrekedést, az Ekdal család tisztátalan életét jelképezi
- Hedvig: önmagát is látja benne
Jelképes utalások, motívumrendszer:
- Gregers a 13. az asztalnál
- Látás, tisztánlátás, szembekötősdi, sötét
- Hjalmarék lakása sötét és büdös, Gregers mindig szellőztetne
A műfaj tragikomédia, zárt egység, tudatos szerkesztettség jellemzi, hármas egység (!).
A szereplők beszédmodorával is jellemez (Hjalmar, dagályos frázisok, Gregers szókimondás, Gina együgyűség)
A legnemesebb erkölcsi törekvés és a valóság groteszk konfliktusa jelenik meg.
Tanulság: a szennyes, hazug életnél elviselhetetlenebb az igazság. Az embereket nem szabad akaratuk ellenére boldogítani.
Relling, a rezonőr szavaival: „Az átlagember boldogtalanná válik, ha öncsalásából kizökkentjük.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése