2012. március 29., csütörtök

4. TÉTEL

Babits Mihály

(1883-1941)

A prófétai szerep megjelenése, vállalása Babits Mihály költészetében

Életművek

A 20. század első felében a Nyugat köré csoportosuló modern irodalom vezéralakja, költő, műfordító, tanár, esztéta, kritikus.

Más úton indult el, másképpen újította meg a magyar költészetet, mint kortársa, Ady Endre. Távol áll tőle az Adyra jellemző kinyilvánító modor, lírájára éppen a gondolati-filozófiai mélység, a töprengő, a kérdező és kétkedő eszmélkedés jellemző.

Élete

s nagy múltú, művelt értelmiségi, vallásos családban született

s apa: erkölcsi szigor, anya: finom műveltség, versszeretet

s tanul: Bp., Pécs, bölcsészettudományi kar, magyar-francia, majd latin szak

s Négyesy-féle stílusgyakorlatok —> Juhász Gyula, Kosztolányi Dezső

s 1900-tól versel

s tanári diploma

s 1908: Holnap-antológia szerkesztése(Adyval) —> ismertség

s Fogaras —> elzártság, termékeny 3 év, görögül tanul, Bergson filozófiáját felfedezi

s 1909: Levelek Iris koszorújából

s 1911: Herceg, hátha megjön a tél is

s Nyugat állandó munkatársa, 1929-től szerkesztője —> irodalmi tekintély

s felkarolja a tehetségeket, több új generációt épít a Nyugat köré, a Baumgarten-díj kurátora

s az újpesti Könyves Kálmán Gimnázium tanára (1 évig)

s 1913: Dante-fordítás

s 1916: Recitativ

s 1921: házasság: Tanner Ilona (írói álneve: Török Sophie, Kazinczy felesége)

s 1920: Nyugtalanság völgye

s 1925: Sziget és tenger

s 1929: Az istenek halnak, az ember él

s 1933: Versenyt az esztendőkkel

s 1940: San Remo-díj (Dante-fordításért), MTA tagja

Költészet

X Irodalomtörténeti munkák: Az európai irodalom története

X Fordítások: Szophoklész, Dante, Shakespeare, Baudelaire

X Nagyepikai alkotásai: A gólyakalifa (1916, regény), Tímár Virgil fia (regény), Kártyavár (regény), Halálfiai (családregény), Elza pilóta, vagy a tökéletes társadalom (utópisztikus regény)

X Poeta doctus tudós költő

X Nézeteit meghatározzák: klasszikus német filozófia (Spinoza, Kant, Schopenhauer), modern életfilozófiák(Nietzsche, Bergson)

filozófus költő, több filozófia is foglalkoztatja

X Szemlélete humanista, keresztény, egyetemes és polgári, a testvériségeszme képviselője

X Közlésmódjára, magatartására jellemző: teljes körű válasz keresése, kételkedés, mérlegelés, állandó önkontroll; mindenségvágy, szemérmesség, meg nem feleléstől való félelem (pl.: Esti kérdés)

X Szembehelyezkedik a romantikus lírával, és a tárgyias líra, bölcseleti költészet felé fordul

X A politikától elzárkózik, de a háború alatt határozottan foglal állást, megfogalmazza a békevágyat (gége)betegsége alatt felerősödik a költészet jövőjét illető pesszimizmusa.

Levelek Iris koszorújából

* A világ birtokba vételének szándéka, a végtelen színgazdagság versbe foglalása

* Iris: szivárvány görög istennője —> versek sokszínűek, könnyedség jellemzi

* A klasszikus hagyományokat felhasználja, túllép rajtuk, vegyíti őket a modern lírával

* In Horatium (óda)

* A lírikus epilógja (elégia)

Az I. világháború után elkomorodik

—> nemzeti tragédia, trianoni béke

—> az új eszméket ellenszenvvel fogadja, a Tanácsköztársaság utáni meghurcoltatás megrázza

—> Sziget és tenger —> a magánélet nyugalmát szimbolizáló idilli szigetre akar elbujdosni

Az 1930-as évek közepétől költészetében megjelenik a testi szenvedés gyötrelme, a halállal való szembenézés borzalma.

Költészete elmélyül, gazdagodik, formailag egyszerűsödik.

A két világháború között a hagyományos emberi értékeket védi —> Az istenek halnak, az ember él

a fasizmus terjed, és Babits a humanista értékeivel egyedül marad, ezért politikai küzdelem helyett szemlélődést, bölcselkedést választ

Versenyt az esztendőkkel —> megjelenik a bibliai prófétákkal való azonosulás, a prófétai küldetés vállalásának kérdésköre

Prófétai szerepvállalás

Babitsot lehangolta a nyilvánosság. Félt, hogy nem igazán tehetséges, alkotásai nem elég jók.

A napi politikától elzárkózott, de a háború kitörésekor (erkölcsi-politikai kérdésekben) alkotásaiban határozottan foglal állást.

Fortissimo, Húsvét előtt, Holt próféta a hegyen, Mint különös hírmondó

Jónás könyve

* műfaj: elbeszélő költemény

* szellemi önéletrajz, lírai önvallomás

* a bibliai történet parafrázisa (átdolgozása)

* központi téma: költők helyzete és szerepe (profetikus mű)

* keletkezés: 1938. Ausztria német megszállása után —> Európa és Mo. pusztulásától való félelem

Mit tehet a költő a barbár erők ellen?

Eltérések:

o a Bilbliában a niniveiek hallgatnak Jónásra, Babitsnál nem

o a hajón eltérő reakció a vihar kitörésekor: Jónás nem ajánlja föl, hogy föláldozza magát

o a hajósok a Bibliában nem akarják föláldozni, ez csak az utolsó próbálkozás

Stílus: sokrétű —> az elbeszélő kívülről és belülről is láttatja hősét, mely olykor groteszk hatást kelt

o biblikus-archaikus, patetikus

o tömör, tárgyias tényközlés

o vulgáris(„rühellé”), naturalisztikus(vihar, cethal gyomra)

* Jónás: a Biblia egyik prófétája

* Babits önarcképe lehet —> eszköze a szó (nem biztos hogy elég)

* Nem tetszik Jónásnak a feladat, nem illik rá a prófétaszerep —>az egész műben alapkérdés:

Vállalhatja-e Jónás a prófétaszerepet? El lehet-e kerülni a szerepvállalást?

Cselekmény: Jónás sorsának tragikus és komikus fordulatai alakítják a cselekményt.

1. rész: Jónás megkapja a feladatot, de kihátrál, menekül —>vihar —> kidobják

2. rész: cethal gyomrában, szenvedés naturalisztikus leírása

3. rész: központi rész, Jónás 3 prédikációja (piactér, mímesek tere, királyi palotában az oszlop teteje —>átkozódás), szégyenben marad, nincs hatással a népre, felsül, a jóslat sem teljesül be

fokozás!

4. rész: az Úr és Jónás vitájának kibontakozása

Konfliktusok:

o Úr « Ninive: ellentétük csökken, megkezdődött a bűnösök megjavulása

o Jónás « bűnösök: a niniveiek kinevetik, nem tekintik ellenfélnek —> nem szűnik meg az ellentét

o Úr « Jónás (vita: 4.rész)

* Jónás érvei a prófétaság ellen:

O fél a várostól —>magányra, békére vágyik

O ő nem bűnös, mások bűneihez nincs köze

O nem méltó a feladatra

O Jónást megcsúfolták a bűnösök, Isten nem segítette prófétáját

O Isten nem teljesítette ígéretét —> szavahihetősége csorbát szenvedett (hiszen a bűnösöket nem bünteti meg)

O az emberek nem követik az Úr parancsait, ha mégis, csak ideig-óráig, amikor szükségük van a segítségére

O nincs megfelelő eszköze, csak a szó és a maga igazának tudata: „gyönge fegyver szózat és igazság”

* az Úr érvei a prófétaság mellett:

ü az Úr mindenható: nem lehet ellene küzdeni, nem tűr ellentmondást, érvelnie sem kell

ü az Úr öröktől fogva létezik,számára nincs idő, így ha kell Jónás után majd lesz új próféta

ü a világot az Úr teremtette, Ninive felépítésében Jónás nem vett részt, ezért nincs joga az elpusztítását követelni

ü Ninivének rengeteg értéke van amiért kár lenne elpusztítani

ü Jónás küldetése nem hiábavaló, elég ha néhányan jó útra térnek

ü döntési joga csak az Úrnak van, Jónás szerepe csak a közvetítés

ü „vétkesek közt cinkos, aki néma.” —> semmiképpen sem hallgathat, ha szólnia kell

* Szentenciák – igazságok:

Jónás: „aki éltét hazugságba veszti, / a boldogságtól magát elrekeszti.”

„mert vétkesek közt cinkos aki néma. / Atyafiáért számot ad a testvér…”

narrátor: „mert nehéz a kő, és nehéz az ólom, / de nehezebb kit titkos súlyu bűn nyom”

A mű végső tanulsága: a próféta nem menekülhet kötelessége elől

a próféta (költő) feladata nem az ítélkezés, hanem a harc az embertelenség, barbárság ellen.

„A szó tied, a fegyver enyém./Te csak prédikálj, Jónás, én cselekszem.”

Babits: belső vívódás az erkölcsi kötelesség kiállásra késztető parancsa és a közszerepléstől visszahúzódó természete között

Jónás imája: két nagy mondatból áll

* első (6 soros) egység: régi szavak hűtlensége, melyet sorsának szétesése sodor magával: „ mint a tévelygő ár az elszakadt / sövényt jelzőkarókat gátakat”.

* további 20 sor: ~ bizakodás

~ hibátlan sorba” szeretné állítani a már egyszer a „kínoknak eleven süket és forró sötétjébe” leszállt ember régi hangjait.

~ közeli halál tudata is sürgeti —> nem rest szolgaként, hanem fáradhatatlanul kell követnie Isten parancsait, „míg az égi és ninivei hatalmak engedik”.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése