6. TÉTEL
József Attila
(1905-1937)
Létösszegző igény József Attila kései verseiben
Életművek
József Attila kötészete példa és mérték lett: az egész 20. század alapkérdéseit tudta költészetének fő mozgatójává tenni. Költészete mindenkihez szól, tudatosság, tárgyias racionalizmus, a „szabad ész” és az önkifejezés jellemzi műveit.
Élete:
w 1905. április 11-én született (a költészet napja)
w az apa elhagyja a családot -> nyomor, szegénység
w Öcsödre kerül (PISTA —> identitászavar)
w Édesanya meghal rákban -> gyám: Makai Ödön: először kispapnak, majd hajósinasnak adja Attilát, később felismeri tehetségét
w 1922: I. kötete: Szépség koldusa —> Juhász Gyula segítségével jelenik meg
w 1925: II. kötete: Nem én kiáltok —> Tiszta szívvel: Horger Antal eltanácsolta az egyetemről. (Medáliák is)
w Párizs: Sorbonne
w Vágó Márta ©
w 1929. III. kötete: Nincsen apám, se anyám
w Az illegális kommunista párt tagja,de nem tartják eléggé osztályharcos költőnek
w Szántó Judit © (1930)
w További verses kötetei:
~ Döntsd a tőkét (1931)
~ Külvárosi éj (1932)
~ Medvetánc (1934)
~ Nagyon fáj (1936)
w 1936: Szép Szó c. folyóirat szerkesztése.
w Gyömrői Edit ©: kezelője a pszichoanalízisben
w 1937: Szanatóriumba kerül: néha nem önazonos, skizofréniával kezelik
w Kozmutza Flóra ©, pszichológus
w Balatonszárszó —> vonatsínek
Mindig görcsösen próbált ragaszkodni valamihez, keresete az édesanyját a környezetében, ahol azonban nemcsak árvaságra, hanem taszításra és idegenkedésre is talált.
KÖLTÉSZETE:
Tudatos költő: a modern magyar líra kimagasló alakja.
Művelt: behatóan foglalkozott az irodalommal, a filozófiával és a természettudományokkal.
Pályakezdés:
~ A Nyugat hatása: hat rá Ady, Kosztolányi, Juhász, Babits. Ezek a tanulás versei, de már önálló eredményei is vannak. (pl. Éhség c. szonett)
~Ezen kívül hat még rá Bergson és Freud is. (pszichoanalízis)
Kései költészete:
Az 1937-es év művei a végső összegzést, a végső számvetést fogalmazzák meg. Ahogy haladunk előre az utolsó esztendőben, mind jobban bezárulnak a költő lehetőségei, mind jobban legyűri őt a betegsége. Már költészete sem jelenthet értéket és vigaszt, saját élete elhibázottságát tekinti a vereség fő okának.
Minden ember valamilyen szerepeket játszik élete során. József Attila szerepei (pl.):
társadalmi szerep: nem túl stabil, hiszen életében nem sok megbecsülést kapott a társadalomtól
férfi szerep: élettársai inkább a költőt látták benne, nem a férfit
a családban a legkisebb gyermek (fiú) szerepe: - nincs biztonságosnak mondható egzisztenciája, nincs felesége
- a mama iránti heves érzelmek
Szerephiányos létben vergődik. Nincs már olyan szerep, olyan magatartás, amely kiutat kínálna. A lehetségesként felvillanó szerepek mind értelmetlennek és céltalannak mutatkoznak.
A legutolsó vershármas
Három legutolsó verse a Karóval jöttél…, a Talán eltünök hirtelen… és az Ime, hát megleltem hazámat…, melyek eredetileg cím nélküli versek voltak, s a műveknek az utókor adott címet az első sorral. Ezek a költemények alátámaszthatják az öngyilkossági gondolatot. Előzményeinek tekinthetők: Eszmélet; Tudod, hogy nincs bocsánat…
Önmegszólító versek: ez a verstípus Balassi Bálint óta jelen van költészetünkben
Karóval jöttél…
Létösszegzés: a gyermekkorig (a gyökerekig) tér vissza.
A felnőtt szólítja meg a gyermek-önmagát,a remény nélküli ember a reménykedőt.
Életrajzi jelleg, konkrét emlékek motívum-szerű megjelenése
„aranyat ígértél nagy zsákkal / anyádnak” —> be nem tartott ígéretek miatt lelkifurdalás (anyja, saját maga) —> saját magára kimondott ítélet: „be vagy zárva a Hét Toronyba / és már sohasem menekülsz.”
(még saját fejéből sem)
3. strófa: saját elhibázottnak vélt életének kérdőre vonása
Felnőtt kor: állandó csalódás, kiábrándulás a szerepekből ,melyet rendkívül nehéz elviselni („Győzd, ami volt, ha ugyan győzöd”) – különösen az elemi létfeltételek hiányában: „se késed nincs, se kenyered”; „örülj, ha jut tüzelőfára”.
Szerelem-szeretet utáni vágyódás
Egész életében küzdött, de mégsem vitte semmire, nem valósította meg önmagát ezt kéri számon önmagán, iróniával: „örülj, itt van egy puha párna, / hajtsd le szépen a fejedet.”
Talán eltűnök hirtelen…
Időszembesítő vers: múlt – jelen – jövő szembesítése az egyén és az idő kapcsolatának vizsgálatában. A
középpontban a jelen áll, a most, ami a múlt következménye, s meghatározza a jövőt.
„Talán eltünök hirtelen, / akár az erdőben a vadnyom” —> nem hisz abban, hogy képes lenne még „vaddá”, aktív cselekvővé válni. A teljes, nyom nélküli pusztulás képével indul (jövő), majd minden szakaszban a múltat és jelent szembesíti úgy, hogy a jelen képe mindig magába foglalja az élet folytathatatlanságának motívumát:
Negatív a jövő, mert a múlt is az volt (önvád).
|
szabadnak hittem és öröknek
és most könnyezve hallgatom,
a száraz ágak hogy zörögnek.”
Természet és az emberi életkorok: gyermek – bimbó (tavasz), ifjú – zöld vadon (nyár), mostoha – száraz ágak (tél)
Már a 3-4. sorban megjelenik a számvetés lényege: „Elpazaroltam mindenem, / amiről számot kéne adnom.” A vers vallomástevője teljesen magára marad, nincs hová visszatérnie. Egyetlen hely még van számára: ezt leli meg az utolsó versben.
Íme, hát megleltem hazámat…
Létösszegző.
A „puha párna” és az „ eltűnő vadnyom” után szinte nyers szókimondással beszél sírjáról a költő. Letisztultan érezni, vége, már nincs tovább. A haza fogalmának leszűkítése: a hazája csak a sírja lesz.
A mű a haza hiányával indul, majd a család hiányával (szűkebb közösség) zárul. „Magad vagy, mondták; bár velük / voltam volna én boldogan.” —> magány
Csak a önmaga sorsát zárja le (tél —> halál).
öngyilkosság
|
de szebb az ősz s legszebb a tél,
annak, ki tűzhelyet, családot,
már végképp másoknak remél.”
Másoknak reméli a boldogságot: az emberiségre nem várhat ugyanaz a kietlen sors, amely az ő létét
meghatározta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése