9. TÉTEL
Vörösmarty Mihály
(1880-1855)
Vörösmarty Mihály kései költészete
Portrék
A magyar romantika kiteljesedésének legjelentősebb alakja Vörösmarty Mihály. Kései költészetét alkotják a világosi fegyverletétel után keletkezett versek (1850-1855 körül).
A vén cigány, Előszó (hosszú versek, pilléres illeszkedés)
Gondolatok a könyvtárban (1844)
a felvilágosodás eszméibe vetett hit megrendülése, a fejlett polgári társadalmakban való csalódás
saját nemzetünket kell felemelni, a hazafiasság parancsát hirdeti
Előszó (1850-1851 tele)
(előzetes, bevezetés)
műfaj: rapszódia (ódafajta, szenvedélyes hangú, csapongó gondolatmenet, feszült előadásmód jellemzi)
megírásának háttere: a bukott szabadságharc, a reformkor ígéreteinek elvesztése (a világosi fegyverletételt katasztrófaként fogta föl)
„Midőn ezt írtam, tiszta volt az ég.” —>Három rege c. reformkori műre utal, az 1849 előtti állapotokra.
A vers időkerete egyetlen esztendő: boldog tavasztól a hazug áltavaszig ível a látomás
A nemzet, a társadalom története a természet évszakváltozásaival egybefonódva jelenik meg.
keretes:
Tavasz | Tél | Áltavasz |
REND | SZABADSÁG | ÁLREND (kényszeredett) |
idősíkok: MÚLT—JELEN—JÖVŐ
TAVASZ
múlt
reformkori bizakodás, reményteljes, jóra várakozás
felfelé ívelés, magasztos hangvétel
„Hallottuk a szót”: megjelenik a veszélyérzet
A „szó” megállítja a verset (vihar előtti csend)
mélység-magasság: vertikálisan tágítja a teret (romantikus)
„A vész kitört”: újraindul a vers, a véres harc s a zsarnokság kegyetlen pusztítást végez
Romantikus képek: a „vész” játékos kegyetlenséggel „emberfejekkel lapdázott az égre”, „emberszivekben dúltak lábai”
rémisztő képek: „S az elsötétült égnek arcain
Vad fénnyel a villámok rajzolák le
Az ellenséges istenek haragját.
És folyton folyvást ordított a vész, (figura etimologica)
Mint egy veszetté bőszült szörnyeteg.”
vész-szörnyeteg: egész Európán végigsöpör
Az eddig bemutatott értékgazdag világ tragikusan megsemmisült.
TÉL
T jelen
T csend, halál, dermedt mozdulatlanság (emberi remények halála)
T „A föld megőszült”—> a közeledő halál (megszemélyesítés)
T Isten nem boldog: megteremtette az embert, aki szörnyűséges (félig állat) —>az ember nem a teremtés koronája
T Megpróbál kilábalni többször is, de nem megy. Annyira mély pont, hogy a kilábalás már nem lesz igazi.
ÁLTAVASZ
jövő
szétválik egymástól a társadalom és a természet párhuzama
hazug remény jelenik meg: a boldogság nem őszinte
költői kérdés: „Hová tevé boldogtalan fiait?”
’ kiürült világ, kifosztottság
’ nyugtalanító: a befejezetlenség hatását kelti
A vén cigány (1854)
műfaj: rapszódia
vén cigány: - zenész, aki muzsikájával elfeledteti a bánatot, a gondot
’ bordal-keret: a verset indító és a strófák utolsó sorában elhangzó „Húzd rá cigány” felszólítás
’ keserű, vigasztalhatatlan állapotot idéz, melyet csupán a bor és zene mámora oldhat fel
- az idős költő metaforája (szereplíra): művész —költő párhuzam (önmegszólító)
’ önmagát buzdítja muzsikálásra, azaz versírásra
’ az írás, a zenélés kötelesség is: a cigány nemcsak megkapta, hanem már el is költötte („megitta”) a zenélés árát (Vörösmarty elérte a költőnek járó legnagyobb elismerést a múltban)
a refrén a közelgő halál érzetével fokozza a buzdítást → ki tudja mikor jön érte a halál, mikor lesz már ócska bot a muzsikás kezéből kihulló „nyűtt vonó”
tehát a vén cigány az utolsó nagy erőfeszítésre sarkallja magát → felül kell emelkednie a bénító gondokon, le kell győznie a fájdalmakat —> „ne gondolj a gonddal” (figura etimologica)
2-3. strófa: az utolsó, a halál előtti pillanat által rendkívülivé emelt költemény legyen olyan hatalmas, melynek alkotásába szinte tébolyodjék bele.
a „vér forrása”, az agyvelő „megrendülése”, az „üstökös lángként égő szem” az őrület képei
Az utolsó alkotás legyen rendkívüli erejű, mint „a zengő zivatar”.
E két strófa a korra utal: nemzeti és emberi szenvedéseket szülő múlt és jelen (magyar tragédia, és a krími háború)
„És keményen mint a jég verése,
Odalett az emberek vetése.
…
Háború van most a nagy világban,
Isten sírja reszket a szent honban.”
3. strófa: erőteljes hangok uralkodnak (eltűnik a látvány) —>kísértetiesség, vak bizonytalanság
4. versszak: egyéni, nemzeti és emberi tragédiák (elfojtott sóhajtás, üvöltés, sírás, pokoli zokogás)
5. versszak: a saját kora rettenetét állítja párhuzamba a biblikus és mitológiai nagy tragédiával.
’ emberiség számára a paradicsom elvesztése
’ ijesztő erkölcsi bukás: első testvérgyilkosság (Káin megölte Ábelt)
’ Prométheusz igazságtalan szenvedése
6. strófa: - térbeli távolodás —> a kozmikus messzeségből a „nyomoru föld” „kesrü levében”
forgó „vak csillagként” jelenik meg.
- a hang bizakodóra fordul: már látni lehet egy emberibb jövő jeleit —> közeledik a tisztító történelmi vihar, s Noé bárkája egy új világot zár magába
7. versszak: a zárlat nem keserű, fennhangon hirdeti a reményt
„Lesz még egyszer ünnep a világon”
megváltozik a refrén is: ebben az új világban érdemes majd újra felvenni a vonót, amikor a vén cigány már örömről énekelhet, s nem kell törődnie a világ gondjaival.
„Akkor vedd fel ujra a vonót,
És derüljön zordon homlokod,
Szűd teljék meg az öröm borával,
Húzd, s ne gondolj a világ gondjával.”
Megszületetett a nagy mű, s maga a kényszerítő biztatás, felszólítás lett azzá az alkotássá, ami a buzdítás célja volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése