20. tétel
A stílus a nyelvi elemek kiválasztása és elrendezése által jön létre, ennek célja a kommunikációs körülményeknek való megfelelés és hatáskeltés. Bármilyen nyelvi és nem nyelvi elemnek lehet stílusértéke.
Stílusrétegek: - társalgási stílus,
-tudományos stílus,
-publicisztikai stílus,
-közéleti írásbeliség (hivatalos stílus),
-közéleti szóbeliség (előadói, szónoklati stílus) .
A szöveg stílusát meghatározzák a kommunikációs tényezők, az adott nyelv stílusa, a korstílus, a csoportstílus, a szövegtípus stílusa és az egyéni stílus.
Beszédhelyzet: egyén szól nagy tömeghez.
A publicisztikai szövegek általános törekvése a hallgatók és az olvasók világos, egyértelmű tájékoztatása. A sajtószövegek témája többnyire valamilyen időszerű esemény.
A sajtó feladata, hogy bemutassa az élet legfontosabb jelenségeit, s így alakítsa a közvéleményt.
Az újságírás feladata a híradás, emellett elvi felelősséggel és meggyőző szándékkal elemzi a kérdéseket, a megfogalmazásban pedig irodalmi nyelvi igényesség jellemzi.
A publicista tehát közérdekű dolgokról szól személyes meggyőződéssel.
Műfajai: - hír
- közlemény
- tudósítás
- riport
- interjú
- cikk
- kritika
- glossza
A sajtó nyelvében több nyelvi ill. stílusréteg keveredik (szépirodalmi, tudományos, társalgási stílus)
Nagy szerepet kapnak az időszerű vonatkozások (hely- és időmegjelölések, nevek, rangok, címek, intézménynevek pontos megnevezése).
Újabb keletkezésű szavak gyakorisága, nyelvi divatok.
A publicisztikai írásokat áthatja a személyes, esetleg szenvedélyes meggyőződés.
Jellemzői:
- jól tagolt
- világos áttekinthető mondatformálás
- lineáris, párhuzamos vagy ellentétező felépítés
- érzelmileg-hangulatilag erősebb töltésű, gyakran egyéni nyelvi leleményt is tanú- sító kifejezések
- indulati tartalmat jellegzetes stílusalakzatok közvetítik: kérdések, felkiáltások, hal- mozások, fokozások stb.
- párhuzamok, ellentétek alkalmazása
- szöveg kapcsolóelemeinek tudatos, pontos alkalmazása
- előreutalások, visszakapcsolások; feltevésre, következtetésre, magyarázatra, ösz- szefoglalásra utaló kifejezések
- idézetek, hivatkozások
A találó, érdeklődést keltő cím fokozza az írás hatását.
Az újságban kifejező értéke lehet az írás képének is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése